Blogaire:
Seguidors
Arxiu del blog
-
►
2018
(2)
-
►
de desembre
(2)
- ► de des. 25 (1)
- ► de des. 15 (1)
-
►
de desembre
(2)
-
►
2017
(2)
-
►
de juliol
(2)
- ► de jul. 10 (1)
- ► de jul. 09 (1)
-
►
de juliol
(2)
-
►
2014
(3)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 14 (1)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 22 (1)
-
►
de maig
(1)
- ► de maig 21 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
▼
2013
(6)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 26 (1)
-
▼
de febrer
(2)
- ► de febr. 02 (1)
-
►
de gener
(1)
- ► de gen. 26 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
►
2012
(7)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 24 (1)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 06 (1)
-
►
de juny
(1)
- ► de juny 12 (1)
-
►
de març
(1)
- ► de març 13 (1)
-
►
de febrer
(1)
- ► de febr. 14 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
►
2011
(6)
-
►
de novembre
(1)
- ► de nov. 28 (1)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 05 (1)
-
►
de març
(1)
- ► de març 09 (1)
-
►
de novembre
(1)
-
►
2010
(8)
-
►
de juny
(3)
- ► de juny 29 (1)
- ► de juny 13 (1)
- ► de juny 03 (1)
-
►
de maig
(1)
- ► de maig 21 (1)
-
►
de març
(1)
- ► de març 10 (1)
-
►
de febrer
(1)
- ► de febr. 25 (1)
-
►
de juny
(3)
-
►
2009
(6)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 11 (1)
-
►
de juny
(1)
- ► de juny 24 (1)
-
►
de maig
(2)
- ► de maig 26 (1)
- ► de maig 05 (1)
-
►
de març
(1)
- ► de març 26 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
►
2008
(2)
-
►
de desembre
(2)
- ► de des. 24 (1)
- ► de des. 23 (1)
-
►
de desembre
(2)
Etiquetes
- "arte primitivo" "art primitiu" contemporáneo (1)
- àfrica (1)
- agnusdei (1)
- alcachofas (1)
- alemany (3)
- américa precolombina precolombino américaprecolombina inca incaico etnia (1)
- Amor (2)
- antisemitisme (2)
- antropologia (2)
- anyell (1)
- arqueologia (1)
- art (13)
- art contemporani (1)
- arte (1)
- arte contemporáneo (1)
- artromànic (1)
- ashera (1)
- asherah (1)
- Barcelona (3)
- barroc (1)
- barroco (1)
- bedia (1)
- biblia (1)
- Bíblia (1)
- bíblic (2)
- Born (1)
- Borowski (1)
- bridge (1)
- cançó (1)
- cartes (1)
- carxofes (1)
- català (2)
- catalana (1)
- catolicisme (1)
- cine (1)
- ciutat (1)
- clásica (1)
- colonialisme (1)
- contemporani (1)
- conversos (1)
- cristianisme (3)
- cristians (2)
- cultura (3)
- davallamnent (1)
- déu (1)
- Dever (1)
- eivissa (1)
- epopeia (1)
- Eros (1)
- españoleto (1)
- espanya (1)
- feminisme (1)
- fenicios (1)
- fenicis (1)
- Filosofia (1)
- filosofía (2)
- Finkelstein (1)
- Galileo (1)
- gilgames (1)
- gilgamesh (1)
- Goethe (1)
- graduació (1)
- grecia (1)
- guinea (1)
- Himmler (1)
- història (3)
- Hitler (1)
- Humanitats (1)
- ibiza (1)
- ídols (1)
- inanna (1)
- indoeuropeu (1)
- Inquisició (1)
- intolerància (1)
- irak (1)
- iraq (1)
- islam (1)
- israel (1)
- jahvé (1)
- jehovà (1)
- joc (1)
- Johansson (1)
- josébedia (1)
- judaisme (2)
- judeufòbia (1)
- jueus (2)
- Kaul (1)
- Kristiansen (1)
- landart (1)
- Larsson (1)
- lingüística (2)
- Literatura (4)
- llegenda (1)
- lost_in_translation (1)
- Lugano artesania (1)
- marrans (1)
- mesopotàmia (1)
- messianisme (1)
- mite (1)
- Mort (1)
- muntañola infantil llibre amyc contes cuentos (1)
- Murray (1)
- nacionalisme (2)
- nazisme (2)
- Ninghursag (1)
- Noé (1)
- novacançó (1)
- orient (1)
- performance (1)
- poesia (1)
- poker (1)
- política (1)
- potlatch broncefinal bronce edaddelbronce Mauss Needham Vandkilde (1)
- prehistòria (2)
- primitivo (1)
- pròximorient (1)
- racisme (1)
- religió (1)
- ribera (1)
- romànic (1)
- rússia (1)
- sacerdots (1)
- sang (1)
- Sexe (1)
- Silberman (1)
- sincretisme (1)
- síria (1)
- Sørensen (1)
- spagnoleto (1)
- stanzione (1)
- StigSørensen (1)
- Suicidi (2)
- súmer (1)
- taula (1)
- Teatre (3)
- TFG treball grau història edatdebronze Trundholm carrosolar dinamarca cultesolar religió prehistòria nacionalisme (1)
- Thánatos (1)
- tokio (1)
- Tokyo (1)
- treballdecamp (1)
- unesco (1)
- UPF (1)
- urbanisme (1)
- Uruk (1)
- Vaticà (1)
- vi (1)
- vidre (1)
- vitec (1)
- Werther (1)
- YHWH (1)
dimarts, 26 de febrer del 2013
Resistència o adaptació: messianisme
16:30 |
Publicat per
Albert |
Modificar el missatge
“La religió és l’opi del poble” és la frase més coneguda per Karl Marx i
que possiblement té tants detractors com defensors. La qüestió està en què les
tres religions del llibre o abrahàmiques coincideixen en ser messiàniques, que garanteix
una redempció quan arribi l’esperat messies. Aquesta figura fa que els fidels
centrin totes les esperances i la fi dels mals en l’arribada del messies. En
aquest sentit, de les tres religions és precisament la interioritzada per Karl
Marx en la que l’opi és l’espera del messies. Pels cristians el messies ja va
arribar i pels musulmans no és una persona concreta i no ocupa un lloc molt
present en la religiositat del musulmà.
Per altra banda, en el judaisme el messies
pot arribar en qualsevol moment, per tant, genera o pot generar una
impaciència, especialment quan la vida és especialment dura, que fa el jueus
vulnerables a ser enganyats per un que s’atribueix ser el messies, com va
passar amb Shabbetai Zevi.
Es pot dir
opi (Marx) o alienació (Fromm) o castrant (Spinoza), però el fet irrefutable és
que la fe en el messies significava posar la solució del mal en una concepció
del món fora de l’abast.
Possiblement l’hem de qualificar com a
adaptació malgrat que l’actitud plenament humana ens diria resistència, però
admetent que la comunitat jueva era una minoria i, per tant, tenia sempre les
de perdre, l’adaptació seria una via vàlida. Sense dubte la forma més
interessant d’adaptació va ser la que va promoure l’obra de Moses Mendelssohn, però
si hem de jutjar pels fets la seva obra no va tenir resultats concrets ni a
curt, ni a llarg termini. Cal precisar, per altra banda, que si els jueus
vivien separats de la majoria i per a guanyar-se la vida feien activitats
diferents dels cristians no ho podem considerar una resistència, sinó una
adaptació perquè eren empenyuts o induïts a dur aquest tipus de vida. Quan els
seus habitatges estaven integrats amb els dels cristians hi havia menys
conflictes, només en aquests casos hom podria parlar d’adaptació; tanmateix,
eren mínims,
Pel que fa els moriscos cal dir que en
certa mesura tenien també l’esperança posada en un messies, però no era d’una
manera directa, així per exemple, es delien per l’arribada a la Península
Ibèrica de la marina otomana per a alliberar-los o que les lluites entre regnes
cristians posés les coses fàcils. No sabem si hem de dir messies o màgia de la
profecia que hi haurà un home en el que “la desproporción consistía en que
tenía cada brazo como dos”. També hi havia un literatura de “alguacías” i
“jofores”, però no sembla un fenòmen pròpiament musulmà, sinó que només seria
aplicable a la Península Ibèrica.
Pel que fa als jueus la conclusió és que
no es pot parlar de resistència o adaptació, sinó que pel fet de ser minoria
era submissió, que els va portar a progroms, holocaust i expulsions. El famós
parlament de Shylock a El
mercader de Venècia és una clara mostra de la submissió del jueu malgrat
que es tracta d’un personatge que econòmicament i social està per sobre de la
majoria, però precisament per aquesta raó resulta més vil pels cristians.
Com els moricos només eren a la Península
Ibèrica la seva expulsió no va ser un afer europeu, sinó exclusiu de la Monarquia
Hispànica. Tot i que no forma part de la pregunta, no està de més assenyalar
que malgrat que la condició dels no musulmans en territori musulmà era millor
estaven subjectes al contracte de la dhimma.
Els dos casos confirmen la regla de la
submissió de la minoria.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)