Blogaire:
Seguidors
Arxiu del blog
-
►
2018
(2)
-
►
de desembre
(2)
- ► de des. 25 (1)
- ► de des. 15 (1)
-
►
de desembre
(2)
-
►
2017
(2)
-
►
de juliol
(2)
- ► de jul. 10 (1)
- ► de jul. 09 (1)
-
►
de juliol
(2)
-
►
2014
(3)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 14 (1)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 22 (1)
-
►
de maig
(1)
- ► de maig 21 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
▼
2013
(6)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 26 (1)
-
►
de febrer
(2)
- ► de febr. 26 (1)
- ► de febr. 02 (1)
-
►
de gener
(1)
- ► de gen. 26 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
►
2012
(7)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 24 (1)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 06 (1)
-
►
de juny
(1)
- ► de juny 12 (1)
-
►
de març
(1)
- ► de març 13 (1)
-
►
de febrer
(1)
- ► de febr. 14 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
►
2011
(6)
-
►
de novembre
(1)
- ► de nov. 28 (1)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 05 (1)
-
►
de març
(1)
- ► de març 09 (1)
-
►
de novembre
(1)
-
►
2010
(8)
-
►
de juny
(3)
- ► de juny 29 (1)
- ► de juny 13 (1)
- ► de juny 03 (1)
-
►
de maig
(1)
- ► de maig 21 (1)
-
►
de març
(1)
- ► de març 10 (1)
-
►
de febrer
(1)
- ► de febr. 25 (1)
-
►
de juny
(3)
-
►
2009
(6)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 11 (1)
-
►
de juny
(1)
- ► de juny 24 (1)
-
►
de maig
(2)
- ► de maig 26 (1)
- ► de maig 05 (1)
-
►
de març
(1)
- ► de març 26 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
►
2008
(2)
-
►
de desembre
(2)
- ► de des. 24 (1)
- ► de des. 23 (1)
-
►
de desembre
(2)
Etiquetes
- "arte primitivo" "art primitiu" contemporáneo (1)
- àfrica (1)
- agnusdei (1)
- alcachofas (1)
- alemany (3)
- américa precolombina precolombino américaprecolombina inca incaico etnia (1)
- Amor (2)
- antisemitisme (2)
- antropologia (2)
- anyell (1)
- arqueologia (1)
- art (13)
- art contemporani (1)
- arte (1)
- arte contemporáneo (1)
- artromànic (1)
- ashera (1)
- asherah (1)
- Barcelona (3)
- barroc (1)
- barroco (1)
- bedia (1)
- biblia (1)
- Bíblia (1)
- bíblic (2)
- Born (1)
- Borowski (1)
- bridge (1)
- cançó (1)
- cartes (1)
- carxofes (1)
- català (2)
- catalana (1)
- catolicisme (1)
- cine (1)
- ciutat (1)
- clásica (1)
- colonialisme (1)
- contemporani (1)
- conversos (1)
- cristianisme (3)
- cristians (2)
- cultura (3)
- davallamnent (1)
- déu (1)
- Dever (1)
- eivissa (1)
- epopeia (1)
- Eros (1)
- españoleto (1)
- espanya (1)
- feminisme (1)
- fenicios (1)
- fenicis (1)
- Filosofia (1)
- filosofía (2)
- Finkelstein (1)
- Galileo (1)
- gilgames (1)
- gilgamesh (1)
- Goethe (1)
- graduació (1)
- grecia (1)
- guinea (1)
- Himmler (1)
- història (3)
- Hitler (1)
- Humanitats (1)
- ibiza (1)
- ídols (1)
- inanna (1)
- indoeuropeu (1)
- Inquisició (1)
- intolerància (1)
- irak (1)
- iraq (1)
- islam (1)
- israel (1)
- jahvé (1)
- jehovà (1)
- joc (1)
- Johansson (1)
- josébedia (1)
- judaisme (2)
- judeufòbia (1)
- jueus (2)
- Kaul (1)
- Kristiansen (1)
- landart (1)
- Larsson (1)
- lingüística (2)
- Literatura (4)
- llegenda (1)
- lost_in_translation (1)
- Lugano artesania (1)
- marrans (1)
- mesopotàmia (1)
- messianisme (1)
- mite (1)
- Mort (1)
- muntañola infantil llibre amyc contes cuentos (1)
- Murray (1)
- nacionalisme (2)
- nazisme (2)
- Ninghursag (1)
- Noé (1)
- novacançó (1)
- orient (1)
- performance (1)
- poesia (1)
- poker (1)
- política (1)
- potlatch broncefinal bronce edaddelbronce Mauss Needham Vandkilde (1)
- prehistòria (2)
- primitivo (1)
- pròximorient (1)
- racisme (1)
- religió (1)
- ribera (1)
- romànic (1)
- rússia (1)
- sacerdots (1)
- sang (1)
- Sexe (1)
- Silberman (1)
- sincretisme (1)
- síria (1)
- Sørensen (1)
- spagnoleto (1)
- stanzione (1)
- StigSørensen (1)
- Suicidi (2)
- súmer (1)
- taula (1)
- Teatre (3)
- TFG treball grau història edatdebronze Trundholm carrosolar dinamarca cultesolar religió prehistòria nacionalisme (1)
- Thánatos (1)
- tokio (1)
- Tokyo (1)
- treballdecamp (1)
- unesco (1)
- UPF (1)
- urbanisme (1)
- Uruk (1)
- Vaticà (1)
- vi (1)
- vidre (1)
- vitec (1)
- Werther (1)
- YHWH (1)
dimecres, 17 d’abril del 2013
LA JUDEOFÒBIA
16:50 |
Publicat per
Albert |
Modificar el missatge
Fa uns dies vam sentir que Karl Marx va escriure
que la qüestió jueva no tindria solució, mentre hi hagués qüestió
cristiana. L’encert marxià va més enllà del que podria ser el natural
enfrontament de perseguidor-perseguit, sinó de la percepció que tenen el jueu i
el cristià de la pròpia religió i de la de l’altre.
En el passatge proposat de lectura, “Niños”, els nens tenen com una cosa
natural la d’anar a fer mal els nens jueus del mateix poble o barri en
determinades dates de l’any. Per fer-ho intervenen diversos factors. El primer
de tots és la influència de les seves famílies i entorn social que poden fer-ho
sense cap risc davant de les autoritats. El segon és que durant l’any hi ha
unes festes que són coincidents entre les dues religions encara que amb
significat diferent, per tant, hi ha una maligne coincidència en el calendari
religiós. La tercera raó és més complexe.
A l’anterior seminari, en el debat, arran del fals messies Sabbatei Zevi
vaig dir que el cristianisme tenia un complex davant del judaïsme. Si aleshores
era una impressió meva agosarada, crec que es confirma quan Élisabeth Roudinesco
escriu que el jueu “es el enemigo interior, inscrito en el núcleo de una
genealogía –el primer padre, según la tradición cristiana-, dado que ha
generado el cristianismo y que el fundador de la nueva religión era judío”. A
la vista d’aquests mots quasi es podria dir que és una mena de complex d’Èdip
en el sentit que per a afirmar-se cal matar el jueu. El judaïsme és una peça
incòmode pel cristianisme perquè la mirada del cristià envers el jueu no pot
ser mai la mateixa que a un hindú o un budista.
En aquest mateix sentit és també significatiu el que l’esmentada autora
escriu referint-se a Sant Lluís IX: “la religión judía no se consideraba una
herejía… ni una religión propia del enemigo reconocida, puesto que había generado la
religión cristiana. En consecuencia, los judíos debían ser protegidos y
reprimidos al mismo tiempo” (el subratllat és meu). Aquest text fa més evident el conflicte cristià
davant el judaisme.
L’altra cara de la moneda rau en que són els jueus pels jueus. En aquest segon sentit el jueu no posa les coses fàcils pels cristians observadors perquè els jueus no solament se senten creients d’una religió, sino que són un poble mític, procedents del regne d’Israel, amb Jerusalem com a ciutat santa, el poble elegit per un déu que és també dels cristians perquè és el del Pentateuc o de la Torà, d’Abraham i David. No és casual que el cristianisme reclama per a Jesuscrist ser de la Casa de David, vol i dol.
L’altra cara de la moneda rau en que són els jueus pels jueus. En aquest segon sentit el jueu no posa les coses fàcils pels cristians observadors perquè els jueus no solament se senten creients d’una religió, sino que són un poble mític, procedents del regne d’Israel, amb Jerusalem com a ciutat santa, el poble elegit per un déu que és també dels cristians perquè és el del Pentateuc o de la Torà, d’Abraham i David. No és casual que el cristianisme reclama per a Jesuscrist ser de la Casa de David, vol i dol.
Aquests factors tenen pes en el conscient o l’inconscient del cristià, de
manera que determinen la seva conducta envers el jueu. Des que el cristianisme
va esdevenir la religió de l’imperi romà ha cregut sempre tenir la missió de
convertir els jueus i em permeto assenyalar que una conferència dels anys
seixanta a la “Amistad Judeo Cristiana” es va plantejar la unificació de les
dues religions i va ser un cristià qui va demanar als jueus que reconeguessin
Crist com a Messies. Aquesta passió per la conversió explica que quan és
contrariada es produeixin tradicions com les exposades en el text “Niños”.
També és oportú precisar que tot i la dificultat de traçar la línia
divisòria entre el bosnià de l’autor i el món rus pel que fa la judeofòbia
sembla descriptiu aquest passatge:: “Mientras que en el europa occidental y
central se desarrollaron ésta y otras variantes de violencia antijudía en el
curso de la modernización política, la autocracia zaris las puso nuevamente de
moda, principalmente dentro del marco marco de su política de división de las
minorías oprimidas. Tanto más fácil resultaba así azuzar al pueblo contra los
judíos como chivos expiatorios”[1]. No
sembla molt allunyat en el temps del món de la Monarquia Hispànica del 1391.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada